Sunday 27 October 2013

KOPI lindungi risiko daripada penyakit jantung.

waauuu...is it?bestnye kalau betul kopi boleh elakkan daripada penyakit jantung..takuutt tuu..hehe..


 










Jom kita tengok beberapa fakta menarik mengenai kopi kegemaran semua orang ini <3<3<3

  1. Kopi tersenarai di tpt pertama sebagai sumber antioksidan. Kajian terkini menunjukkan kopi menjadi penyumbang utama dalam pengambilan antioksidan harian. Kite sedia maklum antioksidan membantu melindungi sel dan organ dalaman drpd risiko penyakit jantung, kanser dan kesan penuaan pramatang.
  2. Decaf, iaitu kopi tanpa kafein, juga mengandungi jumlah antioksidan yang sama. Samada anda memilih kopi berfafein atau tidak, kandungan antioksidannya hampir sama.
  3. Kopi membantu memudahkan pembelajaran dan lebih fokus di tempat kerja. Kajian mendapati mereka yang meminum kopi lebih tenang dan lebih berminat pada kerja mereka. 
  4. Kafein dalam kopi membantu memulihkan dan mengekalkan kecerdasan, selain meningkatkan prestasi serta menstabilkan emosi. Apabila belajar, kopi membantu minda dalam meningkatkan perhatian
  5. Kopi juga meningkatkan prestasi fizikal kita. Menurut kajian, kafein memainkan peranan dalam menyediakan tenaga untuk prestasi fizikal yang lebih baik. Hal ini boleh membantu atlet melakukan yang lebih baik ketika latihan ketahanan jangka panjang dan pendek, serta kekuatan rutin yang tinggi. Ia juga boleh mengurangkan keletihan dan kesakitan otot selepas senaman.
  6. Kopi membantu melindungi kulit. Apabila kulit terdedah kepada faktor luaran seperti sinaran ultraungu (UV) dalam tempoh lama, ia boleh memberi efek negatif pada sel dalaman kulit.
  7. Namun dengan kandungan antioksidan dalam kopi, ia membantu menentang kesan kerosakan selaran suria, sekaligus mengurangkan masalah kedutan dan garis halus pada kulit.
waauu..no wonder la rase cam cantik je kulit ni cewaahhh perasan x sudah.. terbaeekk la kopi :)tapi benda baik pun kalau secara berlebihan mendatangkan kemudaratan jugak..so berpada2 la ek..hehe..

  

No comments:

Post a Comment